این فقط محتوای خوب نیست که بر ترافیک و رتبه وب سایت شما تأثیر می گذارد! عامل دیگری وجود دارد که ممکن است به اندازه محتوا شناخته نشود، اما قطعاً به همان اندازه مهم است: سئو! پس دیگر نباید این توهم را داشته باشید که به صرف اینکه محتوای خوبی تولید کرده اید، حتماً بازدید خواهید کرد!
در این مقاله سعی کرده ایم به برخی از سوالاتی که در مورد سئو ذهن همه افراد را درگیر می کند پاسخ دهیم: سئو به زبان ساده چیست؟ اصلا چرا سئو باید برای من و کسب و کارم مهم باشد؟ سئو چه روش هایی دارد؟ و این چطوری کار می کند؟ رابطه بین سئو و محتوای من چیست؟
سئو به زبان ساده چیست؟
متأسفانه سئو به یکی از موضوعاتی تبدیل شده است که همه فکر می کنند از آن اطلاع دارند، اما اینطور نیست. به دلیل این تصور اشتباه، تصمیم گرفتیم صرفاً برای معرفی سئو و رفع برخی سوء تفاهمات در این زمینه، مقاله ای جامع و مفید بنویسیم.
عبارت SEO مخفف عبارت انگلیسی Search Engine Optimization است. به عبارت ساده تر، سئو مجموعه ای از تکنیک هایی است که به دیده شدن وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو کمک می کند. اساسا، هرچه رتبه شما در این صفحات بالاتر باشد، سئو (و محتوای) شما قوی تر و بهینه تر است.
چرا سئو باید برای من و کسب و کارم مهم باشد؟
همانطور که به یاد دارید، اشاره کردیم که سئوی مناسب به بهبود رتبه وب سایت شما در گوگل کمک می کند. حالا بیایید یک قدم به عقب برگردیم و ببینیم چرا داشتن رتبه بالاتر در گوگل باید برای شما مهم باشد.
میتوانید مقاله جامع ما در مورد سئوی محلی ما را هم بررسی کنید.
در بهار سال 2011، موسسه تحقیقاتی Slingshot SEO مطالعه ای در مورد نرخ کلیک (چند بار کلیک روی یک لینک) انجام داد. این تیم رتبهبندی وبسایتها را در صفحه اول نتایج جستجو با نرخ کلیک مربوط به آنها مقایسه کرد و چیز جالبی کشف کرد!
نتایج واضح است و برای خود صحبت می کند: هر چه رتبه بالاتر باشد، نرخ کلیک بالاتر است! این برای مشاغلی که درآمدزایی آنلاین دارند بسیار مهم است. چرا؟ زیرا رقبای شما تنها یک کلیک با شما فاصله دارند و همین یک کلیک می تواند ترافیک وب سایت شما را به کلی تغییر دهد! اما جای نگرانی نیست اگر بتوانید سئوی وب سایت خود را به اندازه کافی تقویت کنید، قطعا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهید داشت.
وقتی در مورد سئو در موتورهای جستجو صحبت می کنیم، معمولاً منظور گوگل است. چرا؟ خب چون بالای 91 درصد جستجوها در ایران در گوگل انجام می شود! باورت میشه؟ مثل این است که همه در اینجا به موتور جستجو مراجعه می کنند. بنابراین، اگر می خواهید به صورت آنلاین مورد توجه قرار بگیرید، بهتر است مطمئن شوید که در رتبه بالایی در گوگل قرار دارید.
روش های سئو چیست؟
اگر می خواهید درباره نحوه عملکرد سئو اطلاعات بیشتری کسب کنید، لازم است بدانید که چندین روش وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. در این قسمت سه روش اصلی سئو را برای شما شرح خواهیم داد:
سئوی کلاه سفید
از آنجایی که تعداد افرادی که از موتورهای جستجو برای خدمات و محصولات استفاده می کنند بسیار زیاد است و تعداد کاربران در این سایت ها حتی بیشتر است، موتورهای جستجو مجبور شده اند مجموعه قوانینی را برای رتبه بندی و نمایش این وب سایت ها وضع کنند. بسیاری از وب سایت ها این قوانین را پذیرفته اند و از آنها پیروی می کنند. این به طور طبیعی آنها را (بدون دستکاری) رتبه بندی می کند که به آن سئو کلاه سفید می گویند. اما اگر اصطلاح سئوی اخلاقی را هم شنیده اید تعجب نکنید، زیرا همان سئو کلاه سفید است!
اگر می خواهید در مورد سئو کلاه سفید بیشتر بدانید و حتی ببینید که چگونه می توان این نوع سئو را به صورت عملی پیاده سازی کرد، می توانید از مطالعه موردی سئو کلاه سفید استفاده کنید.
سئوی کلاه سیاه
وب سایت های دیگری نیز وجود دارند که واقعاً قوانین موتورهای جستجو را دوست ندارند و همیشه سعی می کنند کدنویسی و کلمات کلیدی خود را دستکاری کنند تا رتبه بالاتری در گوگل داشته باشند!
به بیان ساده، آنها می خواهند موتورهای جستجو را فریب دهند! این ترفند سئو کلاه سیاه نام دارد. با این حال، موتورهای جستجو نیز خود را با الگوریتمهایی مانند پاندا و پنگوئن بهروزرسانی کردهاند تا وبسایتهایی را که قوانین را دور میزنند، بهعنوان هرزنامه جریمه کنند. حتی اگر این وب سایت های جریمه شده محتوای خود را اصلاح نکنند، ممکن است به طور کامل از لیست نتایج جستجو حذف شوند!
سئوی کلاه خاکستری
آیا تا به حال شنیده اید که سئو کلاه سفید کاملا قانونی است و سئو کلاه سیاه کاملا غیرقانونی است؟ حالا اگر خیلی سخت نگیریم، میتوان گفت که سئو کلاه خاکستری از تکنیکهایی استفاده میکند که از نظر موتورهای جستجو کاملاً طبیعی نیستند، اما باز هم هیچ جریمهای ندارند.
سئو در چه زمینه هایی کار می کند؟
داشتن اطلاعاتی در مورد سئو اصلا برای شما کافی نیست! زیرا این را هم باید بدانید که سئو تنها بخشی از کار را به صورت مستقیم انجام می دهد و بخشی دیگر خارج از وب سایت شما انجام می شود که شما به آن دسترسی مستقیم ندارید! در این قسمت به بررسی دو نوع عملکرد سئو می پردازیم. بنابراین، دست و پنجه نرم کنید و بیایید به دنیای SEO شیرجه بزنیم!
بهینهسازی درونی (on-page SEO)
بهینه سازی داخلی بخش مهمی از کار شماست که کنترل مستقیمی روی آن دارید. بنابراین، دقیقاً روی چه چیزی کنترل مستقیم دارید؟ تصاویر، ویدیوها، صدا، متن و اساساً هر محتوایی که ایجاد می کنید و در وب سایت خود قرار می دهید، همه بخشی از بهینه سازی داخلی شما هستند. علاوه بر این، هر برچسب یا کلمه کلیدی که در ساختار محتوای خود وارد می کنید به عنوان بهینه سازی در صفحه حساب می شود.
وقتی صحبت از بهینه سازی سئوی وب سایت شما می شود، این جنبه باید در اولویت شما باشد زیرا اولاً کنترل مستقیمی روی آن دارید و ثانیاً تأثیر بیشتری نسبت به بهینه سازی خارجی دارد.
بهینهسازی بیرونی (off-page SEO)
علاوه بر روش های بهینه سازی داخلی که در داخل وب سایت شما انجام می شود و مستقیماً توسط شما کنترل می شود، روش های بهینه سازی دیگری نیز وجود دارند که خارج از وب سایت شما انجام می شوند اما همچنان تأثیرگذار هستند! متداول ترین روش در این زمینه دریافت لینک از سایر وب سایت ها است که صرفاً از طریق ایجاد محتوای ارزشمند به دست می آید. معنی آن چیست؟ یعنی محتوای شما آنقدر برای کاربرانتان مفید و جالب است که پس از مطالعه آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.
علاوه بر این، حتی این امکان وجود دارد که وب سایت های دیگر در برخی از مقالات خود به محتوای شما لینک دهند و به کاربران اجازه دهند مستقیماً به مقالات شما دسترسی داشته باشند.
رابطه سئو و محتوا چیست؟
همانطور که لاستیک بدون موتور بی فایده است، محتوای بدون سئو نیز در دنیای دیجیتال مارکتینگ بی معنی است. و درست مانند موتور بدون لاستیک شما را به جایی نمی رساند، سئو بدون محتوا نیز صرفاً اتلاف وقت شما و کاربرانتان است.
محتوا پادشاهی است که بر تاج و تخت سئو نشسته است!
نتیجه گیری
اکنون که با سئو و نحوه کارکرد آن آشنا شدید، مطمئنم به این نتیجه رسیده اید که وقتی صحبت از موقعیت شما در گوگل می شود، دیگر فقط به محتوا مربوط نمی شود! بنابراین، وقت آن رسیده است که دانش خود را با عمیق تر شدن در اصول سئو افزایش دهید و در اسرع وقت شروع به بهینه سازی وب سایت خود کنید.